smernice ycy 300 - Májová Regata
závod regaty
Úvod YCY 300 smernice ycy 300

PLACHETNÁ SMERNICA YCY-300

Lodě: 10xFirst 36 / 2024 a 2025 s gennakerom
Termín: 27.9.-4.10.2025 z Biogradu na Moru

Usporiadateľ závodu

Yacht Club Yachta´s, z.s., Losky 3071, 760 01 Zlín, IČO: 02922061
Ředitel závodu: Tomáš Martínek

HARMONOGRAM ZÁVODU

Den 1 - sobota

- Prevzatie lodí a registrácia a slávnostné zahájenie regaty

Deň 2 - nedeľa : Začatie a prvá etapa

- Technická porada kapitánov, podľa predpovede plán rozjazd
- Tréning dopoludnia
- Štart prvej etapy (100–150 NM) v popoludňajších hodinách alebo menšia navigačná rozjazda s ohľadom na predpoveď

Deň 3-4 - pondelok - utorok : Dojazd etapy a odpočinok

- Podľa počasia bud dojazd prvé dlhé rozjazdy a odpočinok alebo štart kratšie navigačné rozjazdy

Deň 4-utorok

- Porada kapitánu a štart druhej etapy (100–150 NM) v dopoludňajších hodinách alebo menšia navigačná rozjazda s ohľadom na predpoveď

Deň 5-6 - streda - štvrtok

- Podľa počasia buď dojazd druhej dlhej rozjazdy a odpočinok alebo štart kratšej navigačnej rozjazdy.

Deň 7 – piatok

- Podľa prejdených milí rozjazd kratšej rozjazdy
- vyhlásenie výsledkov a slávnostné ukončenie regaty

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ A FORMÁT

Cieľom regaty je naplávať celkom 300 NM
Závod sa skladá z 2–3 etáp , pričom každá etapa má pevne danú vzdialenosť a štart aj cieľ sú na rovnakom mieste (napr. okružný kurz).
Lode: Regata sa pôjde na identických plachetniciach First 36 , ktoré umožňujú dosiahnutie vysokej rýchlosti vďaka modernému dizajnu a gennakeru .

4. VARIANTY ZÁVODU

Primárny formát: Etapový závod na vzdialenosť 300 NM
Regata je rozdelená do dvoch alebo troch etáp.
Dvojstupňový variant:2 etapy po 150 NM.
Třístupňový variant:
Každá etapa je samostatnou rozjazdou s hromadným štartom a cieľom.
Medzi etapami sú pauzy na odpočinok, prípravu lodí a plánovanie stratégie.
Sekundárny formát: Navigačné rozjazdy
Pokiaľ poveternostné podmienky neumožnia absolvovať dlhé etapy, závod sa zmení na sériu kratších okruhových rozjazdiek v blízkosti prístavu
Posádky zmerajú svoje sily na dynamických tratiach prispôsobených aktuálnemu počasiu.

HODNOTENIE

Každá etapa alebo okruhová rozjazda sa boduje samostatne.
Bodový systém:
1. miesto: 1 bod, 2. miesto: 2 body atď.
Víťazom sa stáva posádka s najnižším súčtom bodov po všetkých rozjazdách
Tiebreaker: V prípade rovnosti bodov rozhoduje lepšie umiestnenie v poslednej etape.

6. VYHLÁŠKY PRE ZÁVODNÍKOV

Akékoľvek zmeny PS a ďalšie vyhlášky ZK budú vyvesené na oficiálnej tabuli, prípadne odovzdané v písomnej podobe kapitánom závodných lodí a to minimálne 1 hodinu pred plánovaným štartom rozjazdy, ktorej sa zmena alebo doplnenie týka. V prípade nutnosti bude vyhláška ZK taktiež oznámená na určenom VHF kanále. Všetky vyhlášky a pokyny ZK vydané písomne alebo vysielané na vode (kanál VHF) majú záväzný charakter doplnku týchto PS.

REKLAMA

Posádka každej z lodí je povinná pred začatím závodu umiestniť oficiálne reklamné materiály usporiadateľa a usporiadateľom dodané štartovné čísla na vyhradené miesta trupu lodí, niesť ich po celú dobu závodu a po jeho skončení ich opäť odstrániť. Za nedodržanie uvedeného, môže usporiadateľ alebo ZK loď diskvalifikovať z rozjazdy alebo celého závodu. Posádka má právo na umiestnenie vlastnej reklamy iba so súhlasom usporiadateľa. Povolené budú iba také reklamy, ktoré nebudú väčšie ako logá dodané usporiadateľom.

8. DEFINÍCIA DRÁHY, ZNAČKY, ZMENY A SKRÁTENIA

Miesta štartov, trasy jednotlivých etáp, značky dráhy a spôsob ich míňania, miesta konečných a pomocných cieľov vrátane časových limitov budú vždy definované formou vyhlášky ZK a pred zahájením závodu prerokované na porade kapitánov. Po štartovom znamení a kedykoľvek v priebehu závodu ZK môže (z dôvodu bezpečnosti alebo v prípade nepriaznivých poveternostných podmienok) zmeniť dráhu pri ktorejkoľvek značke alebo pomocnom cieli, a to pokynom na vode. Tento pokyn vymenuje zrušené vymedzenie dráhy a určí nové vymedzenia dráhy. Pokyn ZK v tomto prípade bude daný skôr, ako vedúca loď dosiahne značku, tj. bodu, kde začína zmenený úsek . Z rovnakého dôvodu a za rovnakých podmienok môže byť rozjazda pri akejkoľvek značke alebo v pomocnom cieli skrátená, alebo úplne zrušená bez stanovenia poradia. Miesta štartu, checkpointov a cieľov budú vyznačené v online mape systému SeeSea , avšak iba orientačne.

9. ŠTART

Všetky lode štartujú spoločne

Časové znamenia pri štarte:
- vyzývacie znamenie 5 minút do štartu: vlajka triedová vyvesená zvuk, 1 x krátky
- prípravné znamenie 4 minúty do štartu: vlajka prípravná vyvesená, zvuk 1 x krátky
- minútové znamenie 1 minúta do štartu: vlajka prípravná stiahnutá, zvuk 1 x dlhý
- štartové znamenie 0 minút do štartu: vlajka triedová stiahnutá, zvuk 1 x krátky
V prípade predčasného štartu, tj. pretnutie štartovnej línie pred štartovným znamením, má loď porušujúca toto pravidlo za povinnosť vrátiť sa späť na predštartovú stranu predmetnej línie a svoj štart zopakovať. Loď štartujúca neskôr ako 10 minút po štartovnom znamení bude hodnotená ako DNS.

10. CIEĽ

Cieľová línia bude vytýčená medzi sťažňom lode ZK, prípadne druhej sprievodnej lode, a presne definovaným bodom a určenou značkou. Pomocný cieľ bude určený obdobne. Pri zníženej viditeľnosti bude cieľové plavidlo podľa možnosti osvetlené. Za zníženej viditeľnosti, alebo ak závodná loď stratila svoje štartové číslo, je loď povinná nahlásiť svoje číslo lode ZK pri prejazde konečným aj priebežným cieľom. Lode, ktoré dokončili etapu (rozjazdu) sú povinné opustiť cieľový priestor a neprekážať ostatným ešte pretekárskym lodiam.

11. ČASOVÝ LIMIT

Vo VZK bude stanovený pre jednotlivé etapy spoločný cieľový časový limit pre všetky lodné triedy, ktorý bude meraný od doplávania v poradí tretej lode do príslušného cieľa, alebo bude vopred stanovený časový limit hodinou, do ktorej je nutné preťať cieľ. ZK si vyhradzuje právo časový limit zmeniť podľa aktuálnej situácie a počasia. Lode, ktoré nedôjdu budú klasifikované ako DNF.

PROTESTY

Loď zamýšľajúca protestovať na incident v závodnom priestore v zmysle pravidiel ZPJ musí svoj úmysel bezprostredne oznámiť rádiom VHF na loď ZK. limit je 60 minút a bude meraný od vyviazania cieľovej lode ZK. Pri nedodržaní uvedených ustanovení, alebo pri zistení nesúladu zanesených údajov v LD, môže byť loď diskvalifikovaná zo spornej rozjazdy, poprípade aj z celého závodu.

13.SPOJENIE, RADIOPREVÁDZKA

Pretekové lode budú používať pre spojenie rádiostanice umiestnené na lodiach, ale iba pre relácie so ZK, alebo v prípade núdze. Všetky relácie budú prebiehať na vyhradenom kanále VHF, ktorý bude oznámený vo VZK. Nezachytenie relácie ZK nemôže byť dôvodom pre žiadosť o nápravu. Loď je zodpovedná za trvalé monitorovanie vyhradeného kanála VHF a za prípravu a poskytovanie pravdivých informácií požadovaných ZK. Pretekové lode sa hlásia svojimi štartovnými číslami (napr. „YCY-300 1“), sprievodné lode svojim názvom alebo volacími znakmi (napr. „Pretekárska komisia 1“), ktoré upresnia VZK pred začatím závodu . Každá loď zúčastňujúca sa YCY-300 je povinná mať po celú dobu závodu zapnutý aspoň jeden mobilný telefón (nahlásený do zoznamu usporiadateľa) s nastaveným roamingom pre náhradnú komunikáciu za VHF. Každá posádka oznámi pri registrácii dve mobilné telefónne čísla, na ktoré bude ZK zasielať všetky dôležité informácie pre elimináciu výpadkov v komunikácii VHF.

14. BEZPEČNOSŤ

Každá pretekajúca loď vedie počas celého závodu lodný denník (LD) a zapisuje doň všetky podstatné udalosti vrátane rozhodnutia kapitána o povinnosti posádky používať záchranné prostriedky. ZK si vyhradzuje právo spätne záznamy v LD kontrolovať. Pred začatím plavby je kapitán povinný oboznámiť posádku s bezpečnostným vybavením lode a prebrať a precvičiť krízové situácie a postup vykonávaných činností. Preteková loď je povinná niesť kompletné vybavenie, ktoré zodpovedá zásadám bezpečnej plavby na mori, bezpečného kotvenia, vyväzovania a vlečenia. Každá loď je povinná niesť a udržiavať predpísané osvetlenie a zapisovať do LD záznamy o jeho zapnutí a vypnutí, vrátane jeho prípadných porúch. Lanové zábradlia musia byť napnuté a vyvažujúca posádka musí spĺňať požiadavky pravidiel, tj. ustanovenia ZPJ. Loď, ktorá vzdala etapu (rozjazdu) to bezodkladne oznámi ZK. Pri nedodržaní uvedených ustanovení môže byť loď po prerokovaní ZK diskvalifikovaná zo spornej rozjazdy, poprípade aj z celého závodu.

15. VÝSTROJ

Loď musí niesť všetku kompletnú výstroj , ktorá bola na lodi pri jej odovzdaní, resp. prevzatie od charterovej spoločnosti. Výstroj musí zostať na lodi, iná nesmie byť dodaná. Loď a jej výstroj nesmie byť bez predchádzajúceho súhlasu ZK nijako upravovaná, nahradzovaná alebo vynášaná. Odľahčovanie lode demontážou a vynášaním výstroja a vybavenia je zakázané. Výnimkou je plachtovina a konštrukcia bimini a sprayhoodu , ktoré odstraňuje charterová spoločnosť za poplatok. Hlavná kotva (vrátane kotevnej reťaze) musí počas preteku zostať na lodi. Z bezpečnostných dôvodov odporúčame, aby hlavná kotva nebola počas závodu alebo aspoň pri štarte umiestnená na prove, ale uložená v kotevni. Je povolené umiestniť kotvu kdekoľvek v lodi. Používanie iných ako charterovou spoločnosťou dodaných plachiet (štandardné vybavenie lode) je zakázané. Všetky závady, poškodenia, opravy, náhrady a straty týkajúce sa lode alebo jej výstroja musia byť nahlásené ZK, bez ohľadu na to, či vznikli počas rozjazdy alebo mimo nej

16. POUŽITIE MOTORA

Použitie motorového pohonu počas závodu, resp. počas jednotlivých etáp, sa pod hrozbou diskvalifikácie zakazuje. Motory musia byť vypnuté najneskôr 4 minúty pred štartovným znamením a pre pohon môžu byť zapnuté až po prejdení cieľovou líniou. Výnimkou pre použitie motorového pohonu je riešenie krízovej situácie pri plavbe za použitia plachiet. Zapnutie aj následné vypnutie motora musí pretekajúca loď nahlásiť okamžite ZK a zapísať udalosť do LD s údajmi o dôvode vzniknutej situácie, o pozícii, čase a dobe riešenia. ZK situáciu posúdi a rozhodne o sankcii, prípadne o jej odpustení. ZK si vyhradzuje právo povoliť na základe žiadosti závodnej lode naštartovanie motora za účelom dobitia batérie. Pri povolení použitia voľnobehu musí loď splniť ohlasovaciu povinnosť, tj. požiadať o povolenie rádiom VHF a rovnakým spôsobom nahlásiť ukončenie dobíjania vypnutím motora.

17. PPROFESIONÁLNE JACHTARI

V priebehu závodu je na lodiach zakázaná prítomnosť zahraničných profesionálnych jachtárov, tj. skipperov a trénerov, ktorí sú najímaní za honorár. Účasť českého profesionálneho jachtára je možná v prípade, že sa tento jachtár zúčastňuje regaty ako člen posádky bez nároku na honorár alebo ako organizátorom najatý školiaci skipper pre posádku zloženú z jednotlivcov, ktorých zaisťuje organizátor YCY-300. Tento zákaz sa nevzťahuje na tréningové dni pred štartom YCY-300 regaty.

18. VYLÚČENIE ZODPOVEDNOSTI

Účastníci YCY-300 regaty berú na vedomie, že sa zúčastňujú závodu na vlastné riziko a nebezpečenstvo, a to na základe svojho vlastného rozhodnutia. Sú oboznámení s tým, že môžu zo závodu kedykoľvek odstúpiť a zaväzujú sa prispôsobiť plavbu svojim schopnostiam, skúsenostiam, poveternostnej situácii a technickým možnostiam lode tak, aby neohrozili život, zdravie alebo majetok svoj alebo iných osôb. Prípadné škody na majetku, zdraví či živote idú na ťarchu a na výlučnú zodpovednosť zúčastnených . Usporiadateľ sa zrieka akejkoľvek zodpovednosti a nie je povinný riešiť prípadné škody ani zabezpečovať ich odstraňovanie.

19. VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

Každý kapitán závodiacej lode je povinný oboznámiť svoju posádku podrobne so všetkými ustanoveniami obsiahnutými v týchto PS ao preškolení vykonať zápis v LD. Akákoľvek zmena posádky nie je prípustná bez predchádzajúceho súhlasu ZK. Za každú pretekajúcu loď je oprávnený jednať so ZK a usporiadateľom iba kapitán alebo jeden ním poverený člen posádky ( týka sa aj prejednávania protestov). Každá loď a jej posádka zúčastňujúca sa regaty YCY-300 je zaviazaná pretekať podľa pravidiel, v súlade s princípmi športového správania, čestne av duchu fair-play.

Tomáš Martínek, riaditeľ závodu